زیارت جامعه (1) اهل الذکر
بسم الله الرحمن الرحیم
و أهل الذکر
«أهل» به معنای انس همراه با تعلق خاطر و وابستگی است.
«ذکر» به معنای غافل نبودن و یاد آور بودن (در مقابل نسیان) است. بعد از آن، یاد کردن زبانی را نیز ذکر نامیدهاند.
پس «أهل الذکر» به کسانی گفته میشود که با تذکر و عدم غفلت، انسی خاص دارند و هرگز از آن جدا نمیشوند.
این فراز از زیارت برگرفته از قرآن کریم است. آنجا که میفرماید: «… فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون». [1]
این آیه یکی از ادلهی وجوب تقلید جاهل از عالم است و مفهومی عام دارد. در جایی که مورد سؤال، صفات پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در تورات و انجیل و مانند آن باشد، منظور از اهل ذکر، علمای یهود و نصارا است و اگر مورد سؤال، احکام فرعی فقهی باشد، رجوع با پیامبر و ائمهی اطهار و در غیاب آنها رجوع به فقها تناسب دارد.
واژهی ذکر در قرآن کریم بر مصادیق فراوانی اطلاق شده است؛ از جمله:
1. قرآن کریم: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ. ما قرآن را خود نازل کردهایم و خود نگهبانش هستیم». [2]
2. تورات: «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقینَ. به موسى و هارون کتابى دادیم که حق و باطل را از یکدیگر تمیز مىدهد و روشنى و اندرز است براى پرهیزگاران». [3]
3. هر آیه، سوره یا کتاب آسمانی (اعم از قرآن و سایر کتب آسمانی): «ما یَأْتیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُونَ. از سوى پروردگارشان برایشان هیچ اندرز تازهاى نیامد، جز آنکه آن را شنیدند و سرگرم بازیچه بودند». [4]
4. نماز: «إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللَّه. چون نداى نماز روز جمعه دردهند، به نماز بشتابید».[5]
5. رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله): «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرا * رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللَّهِ مُبَیِّنات. خدا به شما ذکر نازل کرده است * رسولى که بر شما آیات روشن خدا را مىخواند».[6]
مراد از «اهل الذکر» در این جملهی زیارت، ائمهی اطهار (علیهمالسلام) هستند؛ زیرا:
اگر مراد از ذکر، قرآن کریم باشد، ائمهی اطهار به جهت انس با قرآن، «ثَقَل اصغر» و «قرآن ناطق» لقب گرفتهاند و یک حقیقت هستند که در دو لباس تکوین و تدوین جلوه کردهاند.
اگر مراد، کتابهای آسمانی پیشین باشد، آنها بیش از هر کس از محتوای آن آگاه هستند.
اگر مراد رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) باشد، آنها به منزلهی جان پیامبر اکرم به شمار میآیند.
و اگر مراد نماز باشد، آنها اقامه کننده و برپادارندهی حقیقی نماز هستند.
[1] . پس شما اگر نمیدانید (یا تردید دارید) از آگاهان بپرسید (سورهی نحل، آیهی 43؛ سورهی انبیاء آیهی 7). [2] . سورهی حجر، آیهی9. [3] . سورهی انبیاء، آیهی 48. [4] . سورهی انبیاء، آیهی2. [5] . سورهی جمعه، آیهی9. [6] . سورهی طلاق، آیات 10 ـ 11. این معنا در صورتی صحیح است که «رسولا» عطف بیان یا بدل از «ذکرا» باشد.