زیارت جامعه (14) نوره
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
و نوره، و نور او
اهل بیت (علیهم السلام) نور خداوند هستند.
«نور» : این واژه روشنتر از آن است که نیازی به تعریف داشته باشد.
راغب در مفردات، نور را به دو قسم تقسیم کرده است: نور دنیوی و نور اخروی. سپس نور دنیوی را به دو نوع معقول و محسوس تقسیم کرده است.
نور دنیوی معقول، همان امور الهی است که با چشم بصیرت مشاهده میشود. مانند نور قرآن و نور عقل: «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبین» [1] ، «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی بِهِ فِی النَّاس». [2]
نور دنیوی محسوس، همان نوری خورشید، ماه و ستارگان است: «جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً». [3]
اما نور اخروی، همان چیزی است که در پیش روی مؤمنان حرکت میکند و راهنمای آنان به سوی بهشت است: «الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعى بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِم». [4]
خداوند متعال هم از آن جهت که روشنی بخش آسمان و زمین است، از باب مبالغه در کار خویش، خود را نور نامیده است.[5]
انوار هدایت
نور متوسط و عادی (نه نور عالی) دو ویژگی عمده دارد:
1. خودش ظاهر است. 2. دیگران را ظاهر و آشکار میکند. (کیفیه ظاهره بنفسها، مُظهره لغیرها) قرآن کریم واژهی نور را در مفهوم جامعی که مصادیق مختلفی دارد؛ به کار برده است؛ مانند قرآن، روشنایی روز، روشنایی ماه و … مهمترین مصداق نور، ذات اقدس الهی است: «اللهُ نور السمواتِ و الأرض».[6]
سنخیت بین علت و معلول اقتضا میکند که هر چه آن نور مطلق (خداوند متعال) خلق میکند از سنخ نور باشد. از این رو امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در پاسخ به مرد شامی فرمود: «اوّلین مخلوق الهی نور است»[7]. از طرف دیگر این نور در بسیاری از روایات، به عنوان نور رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) معرفی شده که عوالم و موجودات دیگر را از آن خلق کرده است.[8]
درست است که هر چه خداوند خلق کرده، آیه و نشانهی اوست، لیکن رسول خدا بزرگترین آیه و بالاترین مخلوقی است که ردای خلافت الهی را پوشیده است. از طرف دیگر با توجه به لزوم هماهنگی بین «خلیفه» و «مُستخلفٌ عنه» لازم است خلیفهی «نور السّموات و الأرض» از نورانیتی ویژه برخوردار باشد؛ وگرنه خلیفهی او نخواهد بود. همین هماهنگی و سنخیّت اقتضا میکند که خلیفهی رسول خدا نیز نور باشد.
نور به دو معنا به خدا اسناد داده شده که یکی مصداق رحمت عامّه ومنشأ هستی و دیگری مصداق رحمت خاصّه ومنشأ هدایت ویژه برای مؤمنان است: «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاء».[9] این دو معنا برای مظاهر آن نور مطلق نیز ثابت است؛ زیرا این ذوات قدسی در نظام تکوین، واسطهی فیض الهی هستند و سایر موجودات از برکت وساطت آنها از نور وجود و نعمت الهی بهرهمند میشوند و در نظام تشریع نیز افزون بر هدایت عمومی، به صورت ویژهای مؤمنان را هدایت میکنند: «السلام علیک یا نور الله الذی به یهتدی المهتدون».[10]
پی نوشتها:
[1] . سورهی مائده، آیهی 15. [2] . سورهی انعام، آیهی 122. [3] . سورهی یونس، آیهی 5. [4] . سورهی تحریم، آیهی 8. [5] . مفردات راغب، ص827، «نور». [6] . سورهی نور، آیهی 35. [7] . بحار الأنوار، ج1، ص96. [8] . بحار الأنوار، ج15، ص27. [9] . سورهی نور، آیهی 35. [10] . بحار الأنوار، ج99، ص215.