نکاتی پیرامون غدیر (4) عمامه تاج عرب است.
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
سیوطی در جامع الصغیر[2] و ابن اثیر در النهای?[3] چنین نقل میکنند که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «العَمائمُ تیجانُ العرب» عمّامهها به منزلهی تاج برای عربها به شمار میروند.
پادشاهان فارس وقتی که به قدرت میرسیدند تاج گذاری میکردند و عربها برای تاج بدلی جز عمّامه نداشتند، از این روی در میان عرب رسم بود که عمامه را فقط بزرگان بر سر میگذاشتند.[4]
شَبلنجی در کتاب نور الابصار[5] یکی از القاب رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را «صاحبُ التّاج» شمرده است و میگوید: علت این نامگذاری آن است که عمّامهها برای عرب به منزلهی تاج هستند.
با توجّه به این مطلب، وجود مقدّس رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در روز غدیر خم عمّامهای را با شکلی خاص، که نشان از عظمت و جلالت داشت بر سر علی (علیهالسلام) گذاشت.[6]
حافظ عبد الله بن ابی شیبه، و ابو داود طیالسی[7]، و ابن منیع بغوی، و ابوبکر بیهقی[8]، از امیر المؤمنین علی (علیهالسلام) اینگونه روایت میکنند که حضرت فرمود: «رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در روز غدیر خُم عمّامهای بر سرم گذاشت و ادامهی آنرا به پشتم انداخت» و در جای دیگر آمده که: «یک طرف آنرا به روی شانههایم انداخت» و بعد حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «خداوند در روز بدر و حُنین مرا با ملائکهای که چنین عمّامهای بر سر داشتند، یاری کرد» و فرمود: «عمّامه، سپر و مانعی بین کفر و ایمان است
حافظ دیلمی[10] از ابن عباس نقل میکند، هنگامی که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) عمّامهی خود[11] را بر سر علی (علیهالسلام) گذاشت، به او گفت: «ای علی! عمّامه تاج عرب است».
تذکر: منبع همه ی مطالب کتب اهل سنت است.
[1]. سورهی مائده، آیهی 67.
[2]. الجامع الصغیر، ج2، ص193، ح5723.
[3]. النهایه فی غریب الحدیث و الأثر، ج1، ص199.
[4]. تاج العروس، ج2، ص12 و ج8، ص410.
[5]. نور الإبصار، ص58.
[8]. کنز العمال، ج15، ص482، ح41911.
[10]. الفردوس بمأثور الخطاب، ج3، ص87، ح4246.
[11]. عمّامهی حضرت «سحاب» نام داشت.