نماز (1) با ستون دین، بازی نکنید
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
با ستون دین، بازی نکنید!
هر ساختمانی برای آن که قابل استفاده باشد، باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشد. ویژگیهایی چون: درب، پنجره، آب، برق، گاز، سرویس بهداشتی، و ... اگر یکی از این امکانات در ساختمانی نباشد، آن ساختمان، ناقص به شمار آمده و بسته به نوع اهمیتش، زندگی در آن ساختمان هم با مشکل برخورد خواهد کرد. هر کدام از امکانات ساختمان را در نظر بگیریم، هیچ یک نقش ستون و اهمیت آن را نخواهد داشت. اگر خانهای آب، برق، گاز و حتی درب نداشته باشد، هر چند با زحمت اما بالآخره قابل استفاده است؛ اما اگر ساختمانی ستون نداشته باشد و یا اینکه ستونهایش متزلزل شود، تمام بنیان ساختمان از هم پاشیده شده و تبدیل به خرابهای بیاستفاده خواهد شد. دین ما هم دارای ساختمانی است و ستون ساختمان دین ما، نماز است.
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در وصیت خود فرمودند: شما را به خدا، شما را به خدا، در مورد نماز! چرا که نماز بهترین عمل و ستون دین شماست.[1]
کسی که نماز را کنار گذاشته و یا اینکه نسبت به آن سهل انگار باشد، در واقع ستون دین خود را متزلزل کرده و خانهای دینش را تبدیل به خرابهای بیاستفاده کرده است. پر واضح است که خداوند متعال تنها اعمال انسان دیندار را مورد قبول خود قرار میدهد. حال اگر کسی با کنار گذاردن ستون دین خود، خانهی دینش را از بین ببرد در واقع از جرگهی دینداران خارج شده و اعمالش ثواب و ارزشی نخواهند داشت.
لقمان حکیم (رحمهاللهعلیه) در مقام موعظه به فرزندش فرمود: ای فرزندم! نماز را بر پا دار. چرا که مَثَل نماز در دین خدا، همانند ستون برای خیمه است. اگر ستون بر پا باشد، طنابها، میخها و پردهی خیمه کار آمد هستند. اما اگر ستون بر پا نباشد، میخ و طناب و پردهی خیمه هم فایدهای نخواهند داشت.[2]
در روایات آمده است که در روز قیامت و در ایستگاه رسیدگی به اعمال، ابتدا از نماز سؤال میکنند. اگر کسی نماز نداشت و یا اینکه نمازش مورد قبول خدای تعالی قرار نگرفت، دیگر نگاهی به پروندهی سایر اعمال صالحش نمیاندازند و ثوابی هم برای آن کارها در نظر نمیگیرند؛ چرا که با مخروبه شدن ساختمان دین، هر چیزی هم درون آن ساختمان باشد، ارزش خود را از دست خواهد داد.
امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: اوّلین چیزی که از بنده سؤال میشود، اگر مورد قبول قرار گرفت سایر اعمالش هم مورد قبول قرار خواهد گرفت و اگر نمازش مورد قبول قرار نگرفت، سایر اعمالش خوبش هم مورد قبول قرار نخواهد گرفت.[3]
اگر کسی برای یک نیم روز هم ستون ساختمان را کنار بگذارد، تمام ساختمان تبدیل به تلی از خاک و ویرانه خواهد شد.در مورد نماز هم موضوع از همین قرار است. اگر کسی حتی یکی از نمازهای خود را عمدا به جا نیاورد، روی اعمال خوبش پوشیده شده و اثری از آنها نخواهد دید. بنابراین دقت داشته باشیم که به هیچ عذر و بهانهای نماز را ترک نکنیم و خانهی دین خود را ویران نساریم.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: میان مسلمان و کافر شدنش، فاصلهای جز این نیست که نماز واجب را عمدا ترک کند یا از روی بیاعتنایی به نماز آن را نخواند.[4]
همچنین میفرماید: نماز ستون دین است. پس کسی که نماز خود را عمداً نخواند، دین خود را ویران کرده است.[5]
آن حضرت در جای دیگر هم میفرماید: کسی که بدون جهت نمازش را ترک کند تا اینکه قضا شود، روی اعمال صالحش پوشیده میشود.[6]
تذکر: لازم به ذکر است که در قیامت ـ از یک جهت ـ دو ایستگاه وجود دارد. ایستگاه رسیدگی به «ایمان و اعتقادات» و ایستگاه رسیدگی به «اعمال». جایگاه اعتقادات انسان از جهت اهمیت مقدم بر جایگاه اعمال اوست. در روایات وقتی سخن از اعتقادات به میان میآید از ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به عنوان ستون دین یاد شده است. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: عَلِیٌّ عَمُودُ الدِّینِ.[7] در زیارت آن حضرت هم آمده است: السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّین.[8]لذا اگر کسی ولایت حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را نداشته باشید، دینی ندارد که سایر اعمالش مورد قبول خداوند قرار گیرد. چنین شخصی هر چند هم نمازگزار باشد، اما به خاطر اینکه ایمانش ناقص است، و از ولایت بهرهای ندارد، اعمال و نمازش هم مورد قبول درگاه الهی قرار نمیگیرد. از امام زین العابدین (علیهالسلام) سؤال شد که سبب قبولی نماز چیست؟ آن حضرت فرمود: ولایت ما اهل بیت و بیزاری جستن از دشمنان ما.[9]بعد از عبور از ایستگاه اعتقادات، نوبت به ایستگاه اعمال انسان میرسد. در ایستگاه رسیدگی به اعمال صالح، نماز در رأس آنها قرار دارد. روی همین اساس است که از آن به عنوان «خیر العمل» یاد شده و حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هم در وصیت خود به آن تأکید فرموده است: «اللهَ اللهَ فِی الصَّلاةِ فَإِنَّهَا خَیْرُ الْعَمَل».[10]
پاورقی : [1] .الکافی، ج7، ص51 [2] .بحارالأنوار، ج79، ص227 [3] .منلایحضرهالفقیه، ج1، ص208 [4] .وسائلالشیعة ، ج4، ص42 [5] .مستدرکالوسائل، ج3، ص98 [6] .مستدرکالوسائل، ج3، ص45 [7] . الکافی، ج1، ص293 [8] . الکافی، ج4، ص570 [9]. مستدرکالوسائل، ج4، ص112 [10]. الکافی، ج7، ص51