درس هایی از معاد: نشانه های قیامت (نزول حضرت عیسی)
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
سلسله درسهایی از معاد
درس بیست و ششم: نشانههای قیامت (نزول حضرت عیسی)
خداوند متعال در یک قانون کلی فرموده است: «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت؛ هر کسى مرگ را مىچشد». از طرفی خود حضرت عیسی (علیه.السلام) هم میفرماید: «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا؛ و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که مىمیرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!».
از این آیات مشخص میگردد که وجود مقدس حضرت عیسی (علیهالسلام) هم همانند دیگران مرگ دارند و روزی از دنیا خواهند رفت. البته هر چند که روایات دال بر زنده بودن ایشان است، اما آیاتی که در قرآن کریم وارد شده نه مرگ آن حضرت را مشخص میکند و نه حیات کنونی ایشان را. خداوند در یک جا خطاب به حضرت عیسی (علیهالسلام) میفرماید: «من تمام حقیقت تو را میگیرم و تو را به سوی خود بالا می برم؛ یا عیسى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ رافِعُکَ إِلَی». سرانجام دربارهی سخن یهودیان که معتقدند آن حضرت را به دار آویختند چنین میفرماید: «نه او را به دار آویختند و نه او را کشتند؛ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُم».
خداوند در حال حیات عیسی (علیهالسلام) به او خطاب کرد که «إِنِّی مُتَوَفِّیکَ»، ولی معلوم نیست این توفِی و اخذ روح قبلا رخ داده یا در آخرالزمان رخ میدهد؟ چنانکه معلوم نیست منظور از «وَ رافِعُکَ إِلَی؛ تو را به سوی خود بالا میبرم»، این است که فقط روح تو را بالا میبرم یا روح و جسم را با هم بالا میبرم. از طرفی هم آیهی «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ»، صرفا ناظر به تکذیب ادعای یهود است که میگفتند: «ما عیسی را کشتیم!» و این آیه نمیتواند شاهدی بر زنده بودن ایشان باشد.
از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده: امر هیچ یک از انبیاء و حجج الهی بر مردم مشتبه نشد مگر جریان عیسی (علیهالسلام) زیرا وی زنده از زمین به سوی آسمان برده شد و در بین آسمان و زمین روحش قبض شد و چون او را به آسمان بالا بردند روحش را به او برگرداندند؛ چنانکه خداوند فرمود: «یا عیسى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ رافِعُکَ إِلَیَّ و مُطهِّرُکَ».
علامهی طباطبایی در المیزان چنین میفرماید: حجاج به شهر بن حوشب گفت: آیهای در قرآن است که مرا خسته کرده. شهر گفت کدام آیه؟ گفت: آیهی «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه؛ و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگش به او [حضرت مسیح] ایمان مىآورد». به خدا من دستور میدهم که گردن یهودیان و مسیحیان را میزنند و او را به دقت مینگرم و تا وقتی که خاموش میشود لب حرکت نمیدهد. شهر گفت: خدا امیر را به سلامت دارد، آیه چنین نیست که تأویل کردی. گفت: پس چطور است؟ شهر گفت: عیسی (علیهالسلام) پیش از قیامت به دنیا فرود میآید و هیچ اهل ملتی اعمّ از یهودی و غیره نمیماند مگر آن که پیش از مرگ به وی ایمان میآورد و پشت سر حضرت مهدی (علیهالسلام) نماز میخواند. حجاج گفت: شگفتا! این مطلب از کجا به تو رسیده؟ گفتم محمد بن علی بن الحسن بن علی بن ابیطالب (امام باقر) برای من گفت. حجاج گفت: به خدا از سرچشمهی زلالی گرفتهای.
علامهی طباطبایی میفرماید: نزول جضرت عیسی (علیهالسلام) در هنگام ظهور مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) از طرق اهل سنت و شیعه از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و ائمهی اهل بیت (علیهمالسلام) مستفیض و مشهور است.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: «مهدی از فرزندان من است. عیسی بن مریم برای یاری او نازل میشود و پشت سرش نماز میخواند؛ مِنْ ذُرِّیَّتِی الْمَهْدِیُّ إِذَا خَرَجَ نَزَلَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِنُصْرَتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صَلَّى خَلْفَهُ».
گفتنی است که وقتی امام زمان (علیهالسلام) بیت المقدس را فتح میکند و آنجا را از لوس وجود یهودیان پاک میکند، هنگام اقامهی نماز حضرت عیسی (علیهالسلام) نازل میشود و در کنار امام زمان قرار میگیرد. حضرت مهدی (علیهالسلام)، عیسی (علیهالسلام) را به پیش نمازی دعوت میکند، اما حضرت عیسی که میداند مقام امام زمان (علیهالسلام) بسیار بالاتر است نمیپذیرد و به امام زمان خود اقتدا میکند. اهل کتاب پیامبر خود را میشناسند و وقتی او را پیرو و تابع حضرت مهدی (علیهالسلام) میبینند بعد از ایمان به حضرت عیسی (علیهالسلام) به امام زمان (علیهالسلام) هم ایمان آورده و او را یاری میکنند.