اصل اقتصاد و میانه روی (قسمت دوم)
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
اصول زندگی زناشویی (14) اصل اقتصاد و میانهروی
خساست و تنگ نظری در اقتصاد خانواده !
خانمی میگفت: سالهاست با شوهرم زندگی میکنم، اما همیشه دغدغهی مسائل معیشتی، و هزینهی زندگی را دارم. از یک طرف میبینم که همسرم درآمد خوبی دارد، و از طرفی هم میبینم که در خرج کردن پول، خساست میروزد. از ترس عصبانیت همسر هم جرأت صحبت کردن در این رابطه را ندارم. وقتی هم پول میدهد مو را از ماست بیرون میکشد تا اینکه ـ خدای ناکرده ـ یک ریال هم اضافه نداده باشد! گاهی اوقات باید چند روز صحبت کنم تا بپذیرد یک قالب پنیر برای منزل بگیرد! نمیدانم با این مرد چگونه زندگی کنم؟!
مطلبی که ذکر شد یک نمونهی عینی و در عین حال نمونهای حادّ از بخل و خساست مرد در حق خانواده است. هر چند که ممکن است نمونههای اینچنینی، نادر باشند، اما نمونههای ضعیف بخل و خساست را در رفتار برخی از آقایان به سادگی میتوان مشاهده کرد.
آنچه در روایات آمده، این است که: «بخل ورزیدن آبرو را بر باد میدهد؛ الْبُخْلُ یُمَزِّقُ الْعِرْضَ»[1] بخل موجب دشنام دیگران است؛ بِالْبُخْلِ تَکْثُرُ الْمَسَبَّةُ».[2]«نگاه کردن به شخص بخیل موجب قساوتقلب است؛ النَّظَرُ إِلَى الْبَخِیلِ یُقْسِی الْقَلْبَ».انسان بخیل از خداوند؛ از مردم و از بهشت دور است و به جهنم نزدیک میباشد؛ الْبَخِیلُ بَعِیدٌ مِنَ اللَّهِ بَعِیدٌ مِنَ النَّاسِ بَعِیدٌ مِنَ الْجَنَّةِ قَرِیبٌ مِنَ النَّارِ »[3] و همچنین «[4]
کسی که در هزینه کردن برای خانواده خساست میروزد، در واقع به خدای متعال بدبین است و دست رحمت الهی را در زندگی خود نمیبیند؛ روی همین حساب مبتلا به فقر و تنگدستی است. «بخل به داشتهها، بدگمانی به خدای یکتا است؛ الْبُخْلُ بِالْمَوْجُودِ سُوءُ الظَّنِّ بِالْمَعْبُودِ.»[5] «بخل، لباس فقر و مسکنت است؛ الْبُخْلُ جِلْبَابُ الْمَسْکَنَةِ»[6]
در مقابل کسی که اهل سخاوت و گشادهدستی است، و به اندازهی درآمد خود برای خانواده هزینه میکند، امید به لطف خداوند دارد و به خاطر حسن ظنّی که به خدای تعالی دارد، دست رحمت الهی هم وارد زندگی وی میگردد و با آسودگی بهتری زندگی میکند. سخاوت آنچنان ارزشمند است که در یک میزان سنجی، ارزش جوان گناه کار سخی از ارزش پیرمرد عابد بخیل هم بالاتر است. امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «جوان با سخاوتی که غرق در گناه است، نزد خداوند محبوبتر است از پیرمرد عابدی که بخیل است؛ شَابٌّ سَخِیٌ مُرَهَّقٌ فِی الذُّنُوبِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ شَیْخٍ عَابِدٍ بَخِیلٍ.»[7]توجه داشته باشید که این روایت به معنای تأیید گناه و قبح زدایی از آن نیست، بلکه روایت در مقام بیان میزان زشتی بخل، و ارزش سخاوت است. در روایت دیگری از امام رضا (علیهالسلام) آمده است که آن حضرت فرمود: «کسی که نعمتی دارد، واجب است که خانوادهاش را در رفاه و آسایش قرار دهد؛صَاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَةُ عَنْ عِیَالِهِ.»[8]
ذکر چند نکته:
1. هر چند که مخاطب اصلی این بحث آقایان بودند، اما بخل و سخاوت در مورد خانمها هم مصداق دارد. برخی از خانمها علیرغم اینکه همسرشان آنها را در وسعت مالی قرار میدهد، اهل خانه را در مضیغه قرار میدهند و شوهر و بچّههای خود را محروم میکنند. در روایات معصومین (علیهمالسلام)، بخل ورزیدن نسبت به اموال شوهر را یکی از کمالات اخلاقی زن معرفی کردهاند. این مطلب بدان معنا است که زن در خانهی شوهر، امانتدار خوبی باشد و مال همسر خود را پایمال نکند. زن باید مراقب باشد که مال شوهر را بدون اجازهی او مصرف نکند و در جایی که دوست ندارد هزینه نکند؛ اما در جایی که شوهر رضایت کامل دارد، دیگر نباید خانم بخل ورزد و اهل خانه را محروم نماید. گاهی اوقات ملاحظه میشود که مرد دست و دل باز و مهماننواز است، اما خانم او بخیل و نظر تنگ است؛ روی همین اساس در پذیرایی از مهمان کوتاهی میکند و حق مهماننوازی را به جا نمیآورد!
2. امام رضا (علیهالسلام) میفرماید: «بر مؤمن شایسته است که از جهت مالی بر اهل و عیال خود توسعه دهد و آنها را در رفاه قرار دهد [و به گونهای رفتار نکند که] خانوادهاش آرزوی مرگ او را نداشته باشند! ـ بعد حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: ـ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً. سپس حضرت فرمودند: منظور از«اسیر»، عائلهی مرد هستند. وقتی از جهت مالی نمعتی به مرد افزوده میشود، بر او واجب است که بر اسیران [عائله] خود وسعت دهد. بعد حضرت فرمودند: فلان شخص نعمتی به دستش رسید و به جای آنکه بر اهل و عیالش توسعه دهد آن مال را نزد فلانی گذاشت و خداوند هم آن را از بین برد!مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (علیهالسلام) قَالَ:یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یُوَسِّعَ عَلَى عِیَالِهِ کَیْلَا یَتَمَنَّوْا مَوْتَهُ وَ تَلَا هَذِهِ الْآیَةَ- وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً[9]قَالَ الْأَسِیرُ عِیَالُ الرَّجُلِ یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ إِذَا زِیدَ فِی النِّعْمَةِ أَنْ یَزِیدَ أُسَرَاءَهُ فِی السَّعَةِ عَلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فُلَاناً أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِنِعْمَةٍ فَمَنَعَهَا أُسَرَاءَهُ وَ جَعَلَهَا عِنْدَ فُلَانٍ فَذَهَبَ اللَّهُ بِهَا قَالَ مُعَمَّرٌ وَ کَانَ فُلَانٌ حَاضِراً.»[10]
3. خدمت به خانواده و توجه به نیازهای معیشتی آنها در کلام امام سجاد (علیهالسلام)، اینگونه توصیف شده: «اگر با مقداری پول وارد بازار شوم و برای خانوادهام که میل شدیدی به گوشت دارند، گوشت تهیه کنم، برایم دوستداشتنیتر است از اینکه بردهای را آزاد کنم: لَأَنْ أَدْخُلَ السُّوقَ وَ مَعِی دَرَاهِمُ أَبْتَاعُ بِهِ لِعِیَالِی لَحْماً وَ قَدْ قَرِمُوا[11] أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ نَسَمَةً.»[12]
4. سعی کنید علاوه بر تأمین مالی خانواده، تا جایی که میتوانید، مقداری هم به عنوان پول هفتگی به خانم خود تقدیم کنید. این کار نشان از تکریم شخصیتی خانم و علامت میزان محبت شما به او میباشد. در چنین صورتی تکریم شخصیتی زن اقتضا دارد که اختیار پول تو جیبی را به خانم واگذار کنید، و دیگر پیگیر کیفیت مصرف کردن آن نباشید.
5. بعضی از آقایان فی نفسه اهل خساست نیستند، ولی تنها در حق خانوادهی خود کوتاهی میکنند. این افراد در رابطه با دیگران و ارحام خود اهل بذل و بخشش و گشاده دستی هستند، اما وقتی به خانوادهی خود میرسند، گمان میکنند که رسیدگی به اوضاع معیشتی خانواده، همانند رسیدگی به اوضاع معیشتی دیگران ارزشمند نیست و نیازی نیست که خانوادهی خود را در توسعه و رفاه قرار دهند. امام زین العابدین (علیهالسلام) میفرماید: «خداوند ازکسی بیشترین رضایت را دارد، که به اهل و عیال خود بیش از دیگران رسیدگی نماید؛أَرْضَاکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُکُمْ عَلَى عِیَالِهِ».[13]