دروغ (1) علت واقعی دروغ چیست؟
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
علت واقعی دروغ چیست؟
قَالَ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) : . . . وَ عِلَّةُ الْکَذِبِ أَقْبَحُ عِلَّةٍ.[1]
علت دروغ، از زشتترین علتهاست.
حضرت در این بیان از مطرح کردن علت واقعی دروغ خودداری کردند هر چند که آن را زشت ترین خصلت دانستند، اما با نگاهی به روایتهای دیگر میتوان به علت این خصلت بد پی برد.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهواله) در بیان علت دروغگویی میفرماید: دروغگو، دروغ نمیگوید مگر به خاطر حقارت نفس و بی شخصیتی که در خود مییابد.
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هم میفرماید: دروغگو، حقیر و ذلیل است.
با توجه به این روایتها میتوان فهمید که علت اصلی برای دروغگویی بی شخصیتی و حقارت درونی است و همین خصلت است که انسان را وادار به دروغگویی میکند.
مهمترین عاملی که موجب میشود، انسان از بدیها دست بکشد و به سوی خوبیها برود، کرامت نفس و شخصیت درونی است:
قَالَ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیْهِ شَهْوَتُهُ.[2]
کسی که کرامت نفس پیدا کرد، [پشت پا زدن به]خواستههای شهوانی برایش آسان میگردد.
قَالَ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیْهِ الدُّنْیَا.[3]
کسی که کرامت نفس پیدا کرد، دنیا [و آفتنهای آن] بر او آسان میگردد.
اما کسی که این حس را از دست داد، درهای هر گونه بدی به رویش باز میشود و انتظار هر نوع کار زشتی را میشود از او داشت:
قَالَ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مَنْ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ.[4]
کسی که کرامت نفس خود را از دست داد، دیگر از شرش ایمن نباش.
روی همین اساس است که حضرت امیر فرمودند: علت دروغگویی، از بدترین و زشت ترین علتهاست.
اگر خدای ناکرده برخی از اطرافیان ما مبتلا به دروغگویی هستند، باید کرامت نفس را در آنها زنده کنیم تا دست از این گناه زشت خود بردارند. مخصوصا در تربیت فرزند توجه کامل به این نکته، بسیار ضروری است. وقتی بچهای از والدین و اطرافیان خود محبت نبیند و یا اینکه والدین شخصیتش را جلو دیگران تباه سازند، خلأ شخصیتی بزرگی در درونش ایجاد میگردد. کودک شما همواره خود را کوچک و حقیر میبیند و نمیتواند با واقعیت درونیاش کنار بیاید. به همین جهت است که برای جبران حقارت درونی خود، متوسل به دروغ میشود. حتی ممکن است به دزدی ـ که دروغ عملی است ـ پناه ببرد. برای درمان این خصلت بد هم باید بعد از آگاه کردن فرزند از زشتی کارش، او را تکریم و احترام کرد تا با دستیابی به عزّت نفس، ریشهی دروغگویی در درونش خشکیده شود.
تذکّر:
1ـ معصومین (علیهمالسلام) در بیان علت رفتارها، به امّهات و ریشههای اصلی اشاره میفرمایند و کاری با مسائل فرعی و حاشیهای ندارند.
2 ـ درست است که دروغ علل مختلفی دارد، اما علل دیگر در مقایسه با ریشهی اصلی دروغ یا آنچنان اهمیتی ندارند و یا اینکه بازگشتشان به همان ریشهی اصلی (حقارت درونی) است.
مطلب بعدی : (دروغ مصلحتی) http://andiseh57.parsiblog.com/1891720.htm
پی نوشتها: